تبلیغات
سایت جامع بهائیت - قیامت از دیدگاه بهائیت

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

قیامت از دیدگاه بهائیت

نویسنده : amin    |   تاریخ : 1396/04/28 23:52

قیامت و بهشت و جهنم از دیدگاه بهاییت!

 

     با توجه به پخش سریال 5 کیلومتر تا بهشت و مطرح شدن مسئله قیامت و بهشت و جهنم در این سریال زیبا و جذاب برآن شدیم تا بهشت و جهنم را از دیدگاه بهاییان هم برایتان بیان کنیم تا با کنار هم گذاشتن دو دیدگاه اسلامی و بهایی درباره مسئله قیامت و بهشت و جهنم بر پوشالی بودن تفکرات و اعتقادات بهاییت پی ببریم، آن چه در ذیل می آید تماما از منابع دست اول بهاییت نقل شده است

      معاد از نظر اسلام، یعنى پس از فانى شدن دنیا، بازگشت همه به سوى خداست؛ و سرانجام، همه انسان ها در روزى به نام روز قیامت، براى حساب آورده مى شوند؛ و از همه آن ها در مورد اعمالشان در دنیا، بازخواست مى گردد، در آن روز...


که (به فرموده قرآن) طول آن پنجاه هزار سال است[معارج/ 4]، و این زمین و آسمان ها، به زمین و آسمان دیگرى تبدیل مى گردد، و طرح نوینى در وضع جهان ریخته مى شود[ابراهیم/ 48]، به حساب و کتاب اعمال تمام انسان ها رسیدگى مى گردد، و بهشتى ها به بهشت، و دوزخیان به دوزخ روانه مى شوند؛ چنان که آیات بى شمارى از قرآن بر این مطلب صراحت دارند.

     علی محمد باب در غالب ابواب بیان، آیات قیامت را توجیه نموده، من جمله در باب هفتم از واحد دوم "فی بیان یوم القیامة" گوید: "ملخّص این باب آن كه مراد از یوم قیامت، ظهور شجره حقیقت است و مشاهده نمی شود كه احدی از شیعه یوم قیامت را فهمیده باشد، بلكه همه موهوماً امری را توهم نموده كه عند الله حقیقت ندارد و آن چه عند الله و عند عرف اهل حقیقت مقصود از یوم قیامت است، این است كه از وقت ظهور شجره حقیقت در هر زمان به هر اسم الی حین غروب آن قیامت است، مثلاً از یوم بعثت عیسی تا یوم عروج آن قیامت موسی بود به قول خود و هركس مؤمن نبود جزا داد به قول خود، زیرا كه ما شهد الله در آن زمان ما شهد الله فی الانجیل بود و بعد از یوم بعثت رسول الله (ص) تا یوم عروج آن، قیامت عیسی بود كه شجره حقیقت ظاهر شده در هیكل محمد، و جزا داد هركس مؤمن به عیسی بود و عذاب فرمود به قول خود هر كس مؤمن به آن نبود. و از حین ظهور شجره بیان الی ما یغرب، قیامت رسول الله (ص) است كه در قرآن خداوند وعده فرموده كه آن بعد از دو ساعت و یازده دقیقه از شب پنجم جمادی الأول سنه 1260كه سنه 1270 بعثت می شود اول یوم قیامت قرآن بوده و الی غروب شجره حقیقت قیامت قرآن است. زیرا كه شیئی تا به مقام كمال نرسد قیامت آن نمی شود و كمال دین اسلام الی ظهور منتهی شد و از اول ظهور تا حین غروب اثمار شجره اسلام، آن چه هست ظاهر می شود و قیامت بیان در ظهور من یظهر الله است..."

 

       حسینعلی نوری (جانشین علی محمد باب و رهبر بهائیان) در جواب كسی كه از وی پرسیده بود اگر قیامت قیام نموده، پس بهشت و دوزخ كجاست؟ گفته است : "الاولی لقائی و الاخری نفسك ایّها المشرك المرتاب". یعنی بهشت دیدار من است و جهنم نفس تو، ای مشرك شك آورنده.( كتاب مبین  صفحه 289)

"بهشت عبارت از فرح و مسرّت معرفة اللّه و محبّت اللّه است که در نتیجهء ایمان بمظهر ظهور الهی حاصل می‌گردد تا باین وسیله هرکس بقدر استعداد خود بمنتها درجهء کمال رسد و بعد از موت حیات جاودانی در ملکوت الهی یابد. و دوزخ حرمان از عرفان الهی است که نتیجه‌اش عدم نیل کمال ملکوتی و محرومیّت از الطاف لایزالی است. و بوضوح تصریح گشته که این مصطلحات غیر از این معنای دیگر ندارد و مفاهیم عامّه از قیام مردگان با جسد عنصری و بهشت و دوزخ و امثال آن صرفاً ضربی از اوهام و تخیّلات است."

      لذا به زعم علی محمد باب و حسینعلی بهاء و پیروان آن ها قیامت كبری و حشر عمومی بشر و یوم الحسرة به وقوع پیوسته، لذا شهدای بدر و احد به بهشت موعود رسیده اند و اصحاب امام حسین (علیه السلام)، بهشتشان لقای علی محمد شیرازی و حسینعلی بهاء بود و جهنم آن ها محرومیت لقای این بزرگواران بود كه به آن واصل نشدند. حال اگر قیامت چنین باشد كه بهائیان می گویند، فریاد و افسوس اولیاء حق از خوف دوزخ و كیفر آخرت بیجا و یاوه بوده است.

      صرف نظر از دلایل عقل و نیز دلالت وجدان و فطرت بر وجود معاد، آیات شریفه قرآن كریم بیش از هر مطلبی پس از توحید، ناظر به مسأله معاد و روز بازگشت است و كمتر آیه ای در قرآن كریم می توان یافت كه به تصریح یا به تلویح، اشاره به مبدأ و معاد و روز رستاخیز نداشته باشد و عباد را تحریص به تحصیل بهشت و تحذیر از عذاب دوزخ ننموده باشد. لذا در این جا لازم می دانم نمونه هایی از این آیات را بیان نمائیم:

1-قَالَ اللّهُ هَذَا یَوْمُ یَنفَعُ الصَّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.(سوره مائده (119)

ترجمه: خداوند مى‏گوید: «امروز، روزى است که راستى راستگویان، به آن ها سود مى‏بخشد؛ براى آن ها باغ هایى از بهشت است که نهرها از زیر (درختان) آن مى‏گذرد، و تا ابد، جاودانه در آن مى‏مانند؛ هم خداوند از آن ها خشنود است، و هم آن ها از خدا خشنودند؛ این، رستگارى بزرگ است!

  2-إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَزِیزًا حَكِیمًا(سوره النساء 56 /)

ترجمه: کسانى که به آیات ما کافر شدند، بزودى آن ها را در آتشى وارد مى‏کنیم که هرگاه پوست هاى تنشان (در آن) بریان گردد (و بسوزد)، پوست هاى دیگرى به جاى آن قرار مى‏دهیم، تا کیفر (الهى) را بچشند. خداوند، توانا و حکیم است.(و روى حساب، کیفر مى‏دهد).

3- بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ ( سوره القیامة/4)

ترجمه: آرى قادریم که (حتّى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتّب کنیم!

4- وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ.(سوره یس / 78) قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ(سوره یس / 79)

ترجمه: و براى ما مثالى زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت: چه کسى این استخوان ها را زنده مى‏کند در حالى که پوسیده است؟!(سوره یس / 78) بگو: همان کسى آن را زنده مى‏کند که نخستین بار آن را آفرید؛ و او به هر مخلوقى داناست!(سوره یس / 79)

با توجه به این كه بهائیان از تفسیر و تأویل كلمات الهیّه نهی شده اند، بنابراین آنان در برابر آیات فوق الذكر، نمی توانند پاسخ منطقی داشته باشند؛ لذا قیام مردگان با جسد عنصری و بهشت و دوزخ و امثال آن اوهام و تخیّلات نیست.

     در مورد نهی از تأویل کلمات الهیّه در صفحه٣٤٠ گنجینه حدود و احکام و با دو تفاوت جزئی در صفحه ٤٥٣ جلد ٣ امر و خلق آمده: "کلمه الهیّه را تأویل مکنید و از ظاهر آن محجوب ممانید چه که احدی بر تأویل مطّلع نه الّا اللّه و نفوسی که از ظاهر کلمات غافلند و مدعی عرفان معانی باطنیّه، قسم باسم اعظم که آن نفوس کاذب بوده و خواهند بود طوبی از برای نفوسی که ظاهر را عامل و باطن را آمل اند"

همچنین از قول عبدالبهاء آمده: "از جمله وصایای حتمیّه و نصایح صریحه اسم اعظم این است که ابواب تأویل را مسدود نمائید (ص ٣٤١ گنجینه حدود و احکام)

این بود گوشه‏ ای از بیانات باب و بهاء سر سلسله بابی‏گری و بهائی‏گری!

حال خود تفکر کنید قیامتی که در تمامی ادیان به زندگی پس از مرگ و رسیدگی به اعمال انسان ها تعبیر شده است، قیامتی که به حساب ظالم رسیدگی می‏شود و به نیکوکاران پاداش داده می‏شود آیا این همان قیامت است پس به تعبیر باب و بهاء دیگر خبری از جهنم و آتش جهنم و زقوم جهنمی نیست و افراد ظالم فقط از ایمان بی‏بهره‏اند و دیگر عذابی ندارند؟

آیا با این حرف ها عدل خداوند زیر سوال نمی‏رود؟ هیچ مظلومی نمی‏تواند حق خود را از ظالم بگیرد و هیچ عابدی در مقابل عبادت خود جزاء نبیند؛ شما چگونه حکم می‏کنید؟؟؟


برچسب ها:بهائیت, علیمحمد شیرازی, باب, بهاءالله, حسینعلی نوری, قیامت, قیامت در بهائیت,

  |   دیدگاه ها ()

1397/09/14 01:26
Appreciating the time and energy you put into your blog and in depth information you present.
It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information. Wonderful read!
I've bookmarked your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account.
1397/08/29 19:16
Superb blog! Do you have any tips for aspiring writers?
I'm planning to start my own site soon but I'm a little lost on everything.
Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a
paid option? There are so many options out there that I'm totally confused ..
Any recommendations? Thanks a lot!
1397/08/27 22:07
Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and
say, I'm thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to everything.
Do you have any tips and hints for inexperienced blog writers?
I'd definitely appreciate it.
1397/08/26 17:20
As the admin of this web page is working, no uncertainty very rapidly it will be renowned, due to its quality contents.
1397/08/23 11:26
This piece of writing is genuinely a pleasant one
it assists new net visitors, who are wishing in favor of blogging.
1397/08/18 06:36
Hi, i think that i saw you visited my blog thus i came to “return the
favor”.I'm trying to find things to improve my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!
1397/08/13 04:59
Hi there to every one, the contents existing at this website are
truly amazing for people experience, well, keep up the nice work fellows.
1397/08/7 10:04
I like the helpful information you provide in your articles.

I'll bookmark your weblog and check again here regularly.
I'm quite certain I'll learn lots of new stuff right here!
Best of luck for the next!
1397/08/2 17:01
Hey! Someone in my Myspace group shared this website with us
so I came to check it out. I'm definitely loving the information.
I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Exceptional blog and fantastic style and design.
1397/07/27 01:54
Good site you've got here.. It's hard to find quality writing like yours nowadays.

I truly appreciate people like you! Take care!!
1397/07/24 15:58
Great beat ! I would like to apprentice whilst you amend
your site, how could i subscribe for a blog website? The account aided
me a appropriate deal. I had been tiny bit acquainted of this
your broadcast offered shiny transparent concept
1397/07/18 07:23
Fantastic beat ! I would like to apprentice at
the same time as you amend your site, how could
i subscribe for a blog web site? The account helped me a
acceptable deal. I have been a little bit familiar of this your broadcast provided
bright clear concept
1397/07/17 03:47
Hi, I do believe your website may be having web browser compatibility problems.
Whenever I take a look at your web site in Safari,
it looks fine however, if opening in I.E., it's got some overlapping issues.
I just wanted to provide you with a quick heads up!
Other than that, great website!
1397/07/16 16:46
What's up, just wanted to say, I liked this blog post.
It was practical. Keep on posting!
1397/07/13 04:10
I visited several web pages however the audio feature for audio songs present
at this site is truly superb.
1396/10/28 20:55
من واقعا تم / طراحی وبلاگ خود را دوست دارم. آیا تو
تا به حال هر گونه مسائل مربوط به سازگاری با مرورگر وب اجرا شود؟ یک زن و شوهر از من
خوانندگان وبلاگ درباره وب سایت من صحیح کار نمیکنند
در Explorer اما در فایرفاکس عالی عمل می کند. آیا شما هر گونه راهنمایی برای
کمک به حل این مسئله
1396/05/9 10:11
ریچتراک مناسب ترین دستگاه جهت کار در سردخانه ها ، انبارهای مواد غذایی و دارویی و سالن های سرپوشیده میباشد .

ریچتراک با مانورپذیری بالا ، توانایی جابجایی کالا در راهروهای باریک و با دقت بالا را دارا می باشد .طول و شعاع چرخش کمتر ، ریچتراک را به یکی از گزینه های مطلوب برای انبارها تبدیل کرده است . طراحی ایستاده موجب افزایش میدان دید و تسریع امر سوار و پیاده شدن گردیده است .
1396/04/29 17:00
مطلب بجا و قشنگ بود دمت گرم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir