تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

انتظار فرج امام زمان (عج)

نویسنده : amin    |   تاریخ : 1395/06/7 18:24

انتظار فرج

پرسش. فرج مردم جهان در چیست و چرا انتظار فرج فضیلت و ارزش بیشترى دارد؟

در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. فرج، به معناى نصرت و پیروزى و گشایش گرههاى زندگى از...


جانب خداوند است. مقصود از انتظار فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناكامىها و نابسامانىها از چهره غم زده جامعه انسانى است و پیروزى حكومت عدالت گستر و معنویت گراى مهدوى بر دولتهاى شرك و كفر و ستم است.

در روایات، توصیههاى فراوانى در مورد انتظار فرج و ارزش، و فضیلتهاى بىشمار آن شده است.

پیامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله)  وسلم آن را برترین اعمال و عبادات مىداند: «افضلُ اعمال امّتى انتظار الفرج من اللّه عزّوجل»[144]؛ «انتظار فرج [و گشایش] از جانب خداى بلند مرتبه، برترین عمل امت من است» و نیز مىفرماید: «افضل العبادة انتظار الفرج»[145] ؛ «با  فضیلتترین عبادات، انتظار فرج است».

حضرت على (علیهالسلام) نیز آن را محبوبترین اعمال در نزد خداوند و منتظر فرج را، همانند شهید راه حقّ مىداند: «انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله فاِنّ احبَّ الاعمالِ الى اللّه عزّوجلّ انتظارُ الفرجَ الآخِذُ باَمرنا مَعَنا غدا فى حظیرة القدس و المنتظر للفرج كمُتشَحّط بدمه فى سبیلِ اللّه»[146]؛ «منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید كه محبوبترین اعمال نزد خداوند - عزّ و جل - انتظار فرج است. كسى كه پذیراى امر ما باشد، فردا[ها] در «حظیرة القدس» با ما است و كسى كه منتظر فرج باشد، مانند كسى است كه در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است».

امام جواد (علیهالسلام) آن را با فضیلتترین و راه گشاترین امور مىداند: «اَفضَلُ اعمالِ شیعتنا انتظارُ الفَرَج مَن عَرَف هذ الامرَ فقد فُرِّج عَنه بانتظاره»[147]؛ «برترین عمل شیعیان ما انتظار فرج است. هر كس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین انتظار در كارش گشایش و فرج مىشود».

امام هادى (علیهالسلام) به روشنى معناى فرج را -كه همان انتظار ظهور مهدى موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است- توضیح مىدهد.

على بن مهزیار مىگوید: نامهاى به امام هادى (علیهالسلام) نوشتم و از ایشان درباره «فرج» پرسیدم؛ حضرت فرمود: «اذا غابَ صاحبُكم عن دارالظّالمین فتوقّعوا الفرج»[148]؛ «هر گاه امام شما از بین ظالمان و ستمگران مخفى شد، چشم به راه فرج باشید».

امام صادق (علیهالسلام) نیز حالات شیعیان در دوران غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو مىفرماید: «نزدیكترین جایى كه خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى كه از ایشان راضى است، وقتى است كه حجّت الهى را از دست بدهند و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند؛ در عین حال یقین دارند كه آن حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آن هنگام، هر صبح و شام، منتظر فرج باشید...»[149[.

برآیند این روایات آن است كه عموم مردم جهان -به خصوص شیعیان- باید منتظر ظهور و قیام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) موعود باشند كه از سراپرده غیبت بیرون آید.

انتظار فرج، در واقع نوعى آمادگى و استقبال از نیكىها است. آمادگى براى تلاش و حركتى مداوم و كوششى خستگىناپذیر همراه با تهذیب نفس، پاكزیستن، حقّخواهى و دور ماندن از زشتىها و آلودگىها... به همین جهت وقتى ابوبصیر از امام صادق (علیهالسلام) پرسید كه: فرج كى خواهد بود؟ آن حضرت فرمود: «یا ابابصیر و انت ممّن یرید الدّنیا؟ مَن عرف هذاالامر، فقد فرج عنه لانتظاره»[150]؛ «اى ابوبصیر! تو هم از كسانى هستى كه دنیا را طلب مىكنند؟ آن كس كه قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش فرج شده است»

بر این اساس، انتظار فرج، فراتر از انتظار معمولى است؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، بصیرت، درایت، معنویت، آمادگى، حقگرایى، عدلخواهى و... به عبارت روشنتر، انتظار فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت امام، چنان رفتار مىكند كه گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى مىكند. به همین جهت شیعه تمامى دشوارىها و كاستىها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع انتظار است كه داراى فضیلت و ارزش بىشمارى است.

امام سجّاد (علیهالسلام) مىفرمود: «انتظار الفرج من اعظم الفرج»[151]؛ «انتظار فرج، خود از بزرگترین گشایشها است»

امام كاظم (علیهالسلام) هم فرمود: «انتظار الفرج من الفرج»[152]؛ «انتظار فرج، نشانه فرج و گشایش است»

به صراحت مىتوان گفت: از مهمترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است كه كالبد شیعه را آكنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، كوشش، جنبش و جوشش وا مىدارد.

]انتظار[، ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجاد مىكند و رفتارها و برنامهها را بدان سمت سوق مىدهد. این والاترین عبادت و بهترین عمل است؛ چنان كه امام على (علیهالسلام) فرمود: «افضلُ عبادة المؤمن انتظار فَرج الله»[153]؛ «بهترین عبادت مؤمن، انتظار كشیدن فرج خداوند است». به طور خلاصه مؤلّفههاى زیر را مىتوان از «انتظار فرج» برداشت كرد:

1. تلاش و كوشش براى پیشرفت و ترقّى؛

2. اصلاحطلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور)؛

3. نفى وضع موجود (ظلم و بىعدالتى، فساد و تباهى)؛

4. طرد و عدم پذیرش حكومتهاى سیاسى (نامشروع دانستن آن ها)؛

5. قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال؛

6. ضرورت تشكیل حكومتهاى دینى و مشروع؛

7. عدم انقیاد و سازش در برابر جبّاران و مفسدان و...[154]

……………………………………………………………………………………………………………

[144]. بحارالانوار، ج 52، ص 128.

[145]. معجم احادیث الامام المهدى، ج 1، ص 268.

[146]. بحارالانوار، ج 53، ص 123.

[147]. بحارالانوار، ج 52، ص 110.

[148]. كمال الدین، ج 2، ص 380، ح 2.

[149]. همان، ص 337، ح 10.

[150]. كافى، ج 1، ص 371.

[151]. بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 4.

[152]. الغیبة طوسى، ص 459.

[153]. بحارالانوار، ج 52، ص 146.

[154]. براى مطالعه بیشتر ر.ك: نگارنده، مقاله انقلاب و انتظار، فصل نامه انتظار، ش 2، ص 130.


برچسب ها:انتظار, انتظار فرج, انتظار الفرج, فرج, امام زمان علیه السلام, انتظار فرج امام زمان علیه السلام, انتظار ظهور,

  |   دیدگاه ها ()

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات