تبلیغات
سایت جامع بهائیت - اصول اعتقادى و احكام فرقه بهائیت چگونه است؟

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

اصول اعتقادى و احكام فرقه بهائیت چگونه است؟

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1394/12/4 01:07

بهائیت فرقه اى انشعاب یافته از فرقه «بابیه» است كه اصول، مبانى اعتقادى و احكام آن را در بر مى گیرد. بنیان گذار فرقه بابیه «على محمد شیرازى» از طریق آشنائى با فرقه «شیخیه» اطلاعات محدودى پیرامون مسائل عرفانى، تفسیر آیات و احادیث اسلامى كسب نمود.

پس از مرگ سید كاظم رشتى، سید على محمد در ابتدا خود را «باب» و نایب خاص امام زمان (عج) ......


                                                                  

و واسطه فیض رسانى و ارتباط آن حضرت با مردم معرفى مى نماید و پس از اندك زمانى در بالاى منبر به مردم اعلام مى دارد: «من خود امام زمان هستم[31].

به مرور زمان و پس از آن كه گروهى از پیروانش با جسارت اساس اسلام را منسوخ دانستند، على محمد باب با حمایت علنى و تلویحى سفارت روس در تهران، پا را فراتر نهاده و از ادعاى مهدویت به ادعاى نبوت تغییر شكل مى دهد و سپس با نوشتن كتاب «بیان» به نسخ احكام شریعت اسلام مى پردازد.

سرانجام باب در آخرین نوشته اش به نام «لوح هیكل الدین» مدعى مقام الوهیت نیز مى شود.[32] هر چند نامبرده در مناظراتى كه با علماى ایران در شیراز، اصفهان و تبریز انجام داد،[33] نتوانست از عهده اثبات مدعیات سنگین خویش برآید و این امر، به همراه وجود خطاهاى بسیار ادبى و علمى در آثار و الواح وى، و مهمتر از آن ظلم و جنایاتى كه پیروان او در مناطق مختلف كشور مرتكب مى شدند، باعث گردید چندین بار توسط حكومت وقت دستگیر و هر دفعه از گذشته خود ابراز ندامت نماید؛[34] لكن هربار توبه را مى شكست و دوباره تبلیغ و آشوب را شروع مى نمود تا اینكه سرانجام در تبریز به جرم ارتداد (طبق فتواى علماى تبریز) به فرمان امیركبیر تیرباران شد.

عقائد بهائیت :

پس از مرگ باب از آنجا كه وى به ظهور فردى پس از خود با مقام «من یظهره اللّه » نوید داده بود افراد زیادى ادعاى چنین مقامى كردند كه توسط حسینعلى و همكارى یحیى، یا كشته شدند یا از ادعاى خود دست برداشتند. سپس میرزا حسینعلى مقام پیامبرى را براى خود ادعا كرد و از اینجا نزاع اصلى در میان بابیان آغاز شد.

بابى هایى كه ادعاى حسینعلى را نپذیرفتند و بر جانشینى یحیى باقى ماندند «ازلى» نام گرفتند و پیروان حسینعلى (بهاءاللّه ) «بهائى» خوانده شدند. او با ارسال نامه هایى به اطراف رسما آیین جدید را اعلام و عده اى از بابیان به او ایمان آوردند.

بهاءاللّه  مقامات زیادى براى خود ادعا كرد كه مهمترین آنها مقام «الوهیت و ربوبیت» بود.[35] او همچنین ادعاى شریعت جدیدى نمود و با نگارش كتاب هایى نظیر «ایقان»، «اقدس»، «لوح اشراقات»، «بدیع»، «مجموعة الالواح» - كه براساس تفكر، اعتقادات و تعالیم باب تنظیم یافته - عقاید و احكام فرقه خود را بیان مى نماید.[36]

منابع اعتقادى و احكام بهائیان، نوشته هاى سید على محمد باب، میرزا حسینعلى بهاءاللّه ، عبدالبهاء و تا حدى نیز شوقى افندى است كه از نظر بهائیان مقدس بوده و در مجالس ایشان قرائت مى شود؛ هرچند كتب باب عموماً در دسترس بهائیان قرار نمى گیرد[37] و دو كتاب اقدس و ایقان میرزا حسینعلى نزد آنان از اهمیت خاصى برخوردار است.

بیشتر عقاید بهائیت در محور میرزا حسینعلى (بهاءاللّه ) است كه در اینجا به چند نمونه اشاره مى شود:

1. نسخ اسلام؛ با ظهور سید على محمد باب اسلام پایان گرفته و اینك دین جدید ظهور كرده و مردم باید همگى بهائى شوند.[38]

2. شناخت بهاءاللّه ؛ اولین چیزى كه بر بندگان واجب شده است شناخت محل تابش وحى و طلوع امراللّه  است، یعنى معرفت به میرزا حسینعلى بهاءاللّه  كه در اثر این شناخت اعمال قبول مى شود.[39]

3. بهاءاللّهداراى مقام الوهیت و ربوبیت است.[40]

4. بهاء مژده انبیاء گذشته و باب است[41]، یعنى سید على محمد شیرازى باب هم پیامبر و هم مژده رسان بهاءاللّه  بود و با ظهور او قیامت برپا شده است.[42]

5. علاوه بر عقایدى از این قبیل، امروزه بهائیت به آموزه هاى دوازده گانه اى پرداخته و آنها را تبلیغ مى نماید. امورى از قبیل؛ تحرى حقیقت، ترك تقلید، تطابق دین با علم و عقل، وحدت اساس ادیان، وحدت عالم انسانى، ترك تعصبات، الفت و محبت میان افراد بشر، تعدیل معیشت عمومى، تساوى حقوق رجال و نساء، تعلیم و تربیت اجبارى، صلح عمومى و تحریم جنگ از جمله اصول دوازده گانه بهائیت به شمار مى رود.[43]

احكام بهائیت :

منبع اصلى احكام در میان بهائیان كتاب اقدس است.[44] احكام اعلام شده از جانب حسینعلى بهاء بر اساس احكامى است كه على محمد باب در كتاب بیان آورده است هر چند در فلسفه و فروع تفاوت هایى بین این دو مى باشد. برخى از احكام این فرقه عبارتند از:

1. نماز: بهائیان موظف به نماز روزانه اند. این فریضه از اول بلوغ واجب شود و بر سه نوع (صغیر، وسطى و كبیر) است. و هر بهائى مخیر به انجام یكى باشد.[45] قبله شان قبر میرزا حسینعلى (بهاء) در شهر عكا است. و كسى كه آب ندارد به جاى وضو، پنج بار مى گوید: «بسم اللّه  الاطهر الاطهر»[46].

2. روزه: به عقیده بهائیت، هر سال 19 ماه دارد و هر ماه نوزده روز. روزه 19 روز در آخرین ماه سال واجب است كه عید نوروز، عید فطرشان مى شود.[47]

3. حج: زیارت محل تولد باب در شیراز و خانه حسینعلى میرزا در بغداد در همه ایام به جاى زیارت كعبه قرار داده شده است.[48]

4. ازدواج و زنا: ازدواج با بیش از دو زن حرام است.[49] - هر چند خود بهاء و بسیارى بهائیان بیش از دو زن گرفته اند! - همچنین ازدواج با محارم در این آیین مگر با زن پدر، منع نشده است[50] و مابقى مانند: دختران، خواهران، خاله ها، عمه ها و... براى ازدواج حلالند! حد زنا در مرحله اول 9 مثقال طلا و در مرحله بعد 18 مثقال به بیت العدل پرداخته مى شود.[51]

5. حجاب: حجاب زنان ملغى گردیده و بى حجابى آزاد مى باشد.[52]

6. مطهرات پنج چیز است؛ آتش، هوا، آب، خاك و كتاب بیان و در صورت تطهیر با هركدام ازعناصراربعه، باید آیه تطهیر «اللّه  اطهر» خوانده شود.[53]

7. نجاسات: بهائیت چیزهائى را كه در دین اسلام، نجس شمرده شده اند پاك و طاهر گردانیده است. مانند: بول، غائط، منى، فضله موش، سگ. و این موهبت بهاء به بندگان اوست[54].

8. ربا: معاملات ربوى آزاد و رباخوارى حلال است.[55]

9. سیاست: در كتاب هاى مذهبى بهائیان به شدت از دخالت در سیاست منع شده اند.[56]

بدین گونه عوامل استعمارى جریان انحرافى بهائیت به مرور و در مراحل مختلف، به منسوخ اعلام نمودن دین اسلام و نفى و انكار نبوت، امامت، معاد و تعالیم و قوانین و احكام مقدس و نورانى قرآن مى پردازند. سپس ابتدا ادعاى نیابت خاص حضرت حجت(عج) و در مرحله دوم ادعاى مهدویت و پس از آن ادعاى نبوت و مرحله آخر ادعاى الوهیت و خدایى مى نمایند! آنگاه به هدم و نابودى آثار اسلام یعنى كعبه و قبور انبیاء و امامان و مساجد فرمان مى دهند و سپس به ساختن كعبه جدید! در شیراز اهتمام مى ورزند و با آداب و ادعیه و ذكر و زیارتنامه هاى استعمار ساخته به طواف به گرد آن مى پردازند! احكام دین جدید را صادر و مطابق با خواست و اهداف استعمار، به رفع حجاب و پوشش زنان فرمان مى دهند و دخالت در سیاست را - كه آرزوى دیرینه قدرت هاى سلطه جهانى در مناطق اسلامى ایست كه همواره از اصل ورود و دخالت در سیاست به عنوان یك تكلیف و وظیفه اسلامى ضربه خورده اند - ممنوع اعلام مى نمایند!

بدین ترتیب همه زمینه ها آماده و مهیا مى شود تا مبانى و اركان اعتقادى و ارزش هاى اخلاقى و پایبندى هاى معنوى جامعه اسلامى متزلزل شده، وحدت و یكپارچگى مسلمانان در ایران به تفرقه و تشتت تبدیل گردد و از قدرت بى نظیر مذهب تشیع و مراكز علم و فقاهت و مراجع و فقها و علماى بیدار و آگاه كه مدافعان راستین اسلام و سنگرهاى مستحكم دفاع از هویت دینى و استقلال و شرف و اعتلا و اقتدار مسلمانان مى باشند، كاسته شود و راه هاى تاخت و تاز و سلطه استعمار خارجى همواره گردد.[57]




31. ایران در دوره سلطنت قاجار، على اصغر شمیم، تهران: انتشارات مدبر، 1375.

32. بحارالانوار، محمد باقر مجلسى، دارالاحیاء التراث العربى، 1403 ق.

33. بدیع، حسینعلى نورى، تهران: مطبعه آزادگان.

34. بررسى مناسبات ایران و امریكا (1851 تا 1925 میلادى)، انتشارات وزارت امور خارجه.

35. برگ هایى از تاریخ حوزه علمیه قم، رسول جعفریان، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامى، 1381.

36. بهائى از كجا و چگونه پیدا شده، سیدحسن كیائى، تهران: چاپ تهران، 1349.

37. بهائیان، محمد باقر نجفى، تهران: كتابخانه طهورى، 1357.

38. بهائیت در ایران، سید سعید زاهد زاهدانى، تهران: انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامى، 1380.

39. بهائیت دین نیست، ابوتراب هدایى، تهران: فراهانى، بى تا.

40. بهائى چه مى گوید، جواد تهرانى، مشهد: خراسان، 1341.

41. بهائى گرى، احمد كسروى، تهران: چاپخانه پیمان، 1322.

42. بیان عربى، على محمد باب.

43. بیان فارسى، على محمد شیرازى.

44. پژوهه صهیونیت، محمد احمدى، تهران: ضیاء اندیشه، 1376.

45. پنجاه نامه تاریخى دوران قاجاریه، ابراهیم صفایى، نشر بایك.

46. پیام پدر، فضل اللّه  مهتدى، تهران: مطبعه دانش، 1335.

47. تاریخ ادیان و مذاهب جهان، عبداللّه  مبلغى آبادانى، قم: سینا، 1373.

48. تاریخ جامع بهائیت، بهرام افراسیابى، انتشارات سخن، 1371.

49. تاریخ نبیل، محمد زرندى، بى جا، بى تا.

50. تاریخ و نقش سیاسى رهبران بهائى، احمد مرتضى، دارالكتب اسلام، 1346.

51. تا سیاهى در دام شاه، پروین غفارى، تهران: مركز ترجمه و نشر كتاب، 1376.

52. تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه وآله) ، ابن شعیه حرّانى، قم: جامعه مدرسین ،1404ق.

53. تحقیق در تاریخ و عقاید شیخى گرى، بابى گرى، بهائى گرى و كسروى گرایى، یوسف فضایى، تهران: عطایى، 1363.

54. تذكره الوفاء، عباس افندى، حیفا، انتشارات عباسیه، 1924.

55. تقاریر عن المؤمرات الدولیه، محورالاول مع مؤمرات مجمع الفقه الاسلامى، محمدعلى تسخیرى، داراحیاء التراث العربى، الطبعه الاولى، 1424.

56. تكمیل كتاب كشف الحیل و بیان الحقایق، عبدالحسین آیتى، تهران: حافظ، بى تا.

57. تلخیص تاریخ نبیل زرندى، ترجمهِ اشراق خاورى، لجنهِ ملى نشر آثار امرى، تهران 1325.

 


برچسب ها:بهائیت, باب, احكام, اعتقادات, نسخ اسلام,

  |   دیدگاه ها ()

1396/06/9 17:15
Incredible! This blog looks just like my old one!

It's on a completely different topic but it has
pretty much the same layout and design. Excellent choice of
colors!
1396/04/16 03:07
Hi my family member! I wish to say that this post is amazing, great
written and come with almost all important infos. I'd like to look more
posts like this.
1396/02/28 07:11
Everything is very open with a clear clarification of the issues.
It was truly informative. Your site is useful.
Thanks for sharing!
1394/12/4 08:36
سلام بازم منم همونی که مرتب پستاتو میخونه و دنبال می کنه اما تو بهش سر نمیزنی راستی می دونستی یه روشی وجود داره که می تونی از اون طریق بازدید وبلاگتو بالا ببری؟اگه تمایل داشتی بهم سر بزن تا کامل بهت توضیح بدم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir