تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

علت نفوذ و گسترش شدید بهائیان در رژیم پهلوى چه بود؟(2)

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1394/10/21 02:28

 

عقاید شاه :

فرح پهلوى نیز در مصاحبه اى به مناسبت سالروز سقوط رژیم پهلوى خطاب به مجرى رادیو 24 ساعته لس آنجلس درباره مذهب شاه و اعتقادات مذهبى او چنین گفته است: «شاه اعتقادات مذهبى نداشتند و به خصوص در این سال هاى آخر حكومتشان كه مرتباً مورد مدح و چاپلوسى قرار مى گرفتند به شدت بى دین شده بودند و


                      

بدشان نمى آمد كه توصیه امیرعباس هویدا را به كار ببندند (هویدا از شاه خواسته بود تا رسمیت دین اسلام را لغو و به بهائیان اجازه فعالیت گسترده بدهد) اما از مردم به شدت مى ترسیدند و وحشت داشتند كه مردم علیه ایشان دست به شورش بزنند. به همین خاطر از هویدا خواستند تا دولت در خفا وسیله رشد بهائیان را فراهم كند».[165]

ساختار اقتصادى :

در زمینه اقتصادى نیز بازار آزاد پول و به ویژه ارز را بهائیان و صهیونیست در كنترل خود داشتند. نظام بانكى كشور، دربست در اختیار صهیونیست هاى داخلى و خارجى و فراماسون ها و بهائیان بود. بانك ملى را سال ها یك بهائى فراماسونر به اسم یوسف خوش كیش اداره مى كرد. بانك توسعه صنعتى و معدنى ایران را صهیونیست هاى ایران (باند شریف امامى، استاد اعظم فراماسون هاى ایران و رئیس مجلس سنا و...) با همكارى بانك هاى خارجى كه اغلب در كنترل صهیونیست هاست، بنیاد گذاردند كه تمامى فعالیت هاى صنعتى و نیز بخش عمده اى از سرمایه هاى كشور در قبضه آن بود. جز این بانك ها، صهیونیست ها و بهائى ها و فراماسون ها، اداره كامل تمامى بانك هاى مختلط داخلى و خارجى را نیز در كنترل داشتند.[166]

بهائیانى چون هژبر یزدانى[167] سرمایه دار معروف گروه هاى مافیایى قدرتمندى  به وجود آورده بودند و با توسل به زور و شیوه هاى غیرقانونى و استفاده از نفوذ بهائى ها در دربار و دستگاه حاكم، قدرت اقتصادى بسیار قوى ایجاد كرده بودند و بطور هماهنگ به چپاول منابع و معادن و ثروت هاى عمومى جامعه اسلامى ایران مى پرداختند.[168]

اصلاحات ارضى :

حضور بزرگ مالكان بهائى در تمامى دوران سلطنت پهلوى ادامه یافت. سیاست اصلاحات ارضى دهه 1340 ش. این روند را تقویت نمود زیرا با سلب مالكیت از مالكان مسلمان و ایجاد آشفتگى در ساختار مالكیت و مدیریت روستایى راه را براى رشد بزرگ مالكان وابسته به دربار پهلوى، به ویژه بهائیان، هموار كرد. سلطه بهائیان بر دو نهاد اصلى متولى اراضى (اصلاحات ارضى و منابع طبیعى) عامل مهمى در تجدید ساختار مالكیت به سود اعضاى متنفذ فرقه بهائى بود. براى مثال، ناصر گلسرخى، وزیر منابع طبیعى در دولت هویدا، در زمینه واگذارى و تملك اراضى چنان بى پروا بود كه كارش به رسوایى كشید؛ و سپهبد پرویز خسروانى از طریق نهادهاى تحت امر خود، سازمان تربیت بدنى و باشگاه تاج، به كمك گلسرخى، اراضى پهناورى را تملك كرد. محسن پزشكپور، نماینده آخرین دوره مجلس شوراى ملّى، در جلسه طرح و بررسى لایحه بودجه سال 1357 با اشاره به هژبر یزدانى، بزرگ مالك بهائى دوران متأخر پهلوى، چنین گفت: «در مسیر اصلاحات ارضى یك فئودالیسم جدید به وجود آوردند... زمین را به روستاییان صاحب نسق دادند و بعد با برنامه كشت و صنعت از آن ها گرفتند و آن وقت آن زمین ها را به دست عده معدودى دادند... این زمین ها را به نام ملّى شدن از هزار نفر گرفتند و به یك نفر دادند... مراد از تقسیمات ارضى این بود كه قسمت عظیمى از منابع مملكت را در اختیار عده معدودى قرار دهند».[169]

و بدین گونه پهلوى دوم فضایى بسیار مناسب براى رشد و گسترش بهائیت در جهت تضعیف آرمان هاى ملى و سنت هاى دینى فراهم آورد؛ مطابق گزارش ساواك از جلسه ناحیه 2 بهائیان شیراز، مورخ 19/5/1350؛

«جلسه با شركت 12 نفر از بهائیان ناحیه 2 شیراز در منزل آقاى هوشمند و زیر نظر آقاى فرهنگى تشكیل گردید. پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتى از كتاب لوح احمد و ایقان، آقاى فرهنگى و محمدعلى هوشمند پیرامون وضع اقتصادى بهائیان در ایران صحبت كردند... فرهنگى اظهار داشت: بهائیان در كشورهاى اسلامى پیروز هستند و مى توانند امتیاز هرچیزى را كه مى خواهند بگیرند. تمام سرمایه هاى بانكى و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران مربوط به بهائیان و كلیمیان مى باشد. تمام آسمان خراش هاى تهران، شیراز و اصفهان مال بهائیان است. چرخ اقتصادى این مملكت به دست بهائیان و كلیمیان مى چرخد. شخص هویدا بهائى زاده است. او یكى از بهترین خادمان امراللّه  است و امسال مبلغ پانزده هزار تومان به محفل ما كمك نموده است. آقایان بهائیان! نگذارید كمر مسلمانان راست شود!...».[170]

تیمسار عبدالكریم ایادى :

او از عناصر كلیدى و مهم تشكیلات بهائیت در دوران پهلوى است؛ پزشك مخصوص شاه، با نفوذترین فرد دربار و مقتدرترین فرد كشور كه براى خود مشاغل فراوانى متجاوز از هشتاد شغل فراهم كرده بود كه همه حائز اهمیت بودند. ریاست بهدارى كل ارتش و اداره ساختمان هاى بیمارستان هاى ارتش و وارد كردن وسایل و داروها، ریاست «اتكا» ارتش و نیروهاى انتظامى و تعیین روساى اتكاها و پرسنل آنها و وارد كردن نیازهاى كشور از انگلیس و آمریكا اگر چه آنها در كشور موجود بود، ریاست سازمان دارویى كشور و كنترل خرید دارو از خارج، ریاست شیلات جنوب و صدور مجوز براى صیادى كشورهاى مورد نظر از جمله امورى بود كه عبدالكریم ایادى براساس مصالح بهائیت در تحت كنترل و سیطره خود درآورده بود.[171] او با نفوذى كه نزد محمدرضا داشت  بهائى ها را به مقامات عالى رساند.[172]

نفوذ و گسترش سیطره سیاسى و اقتصادى بهائیان در ایران از این تفكر تشكیلات جهانى بهائیت ناشى مى شد كه ایران همان ارض موعودى است كه باید به تصاحب بهائیان درآید! و لذا براى تصرف مشاغل مهم سیاسى در این كشور منعى نداشتند.[173] عبدالكریم ایادى با توجه به عضویت در این تشكیلات جهانى ماموریت داشت تفكر مزبور را در تمام عرصه ها و سیستم هاى حكومتى ایران به ظهور و عینیت برساند و او در این ماموریت شیطانى آنچنان به پیشرفت هاى بزرگ و غیرقابل تصور دست یافت كه شاه و تشكیلات دربار و ارتش و سازمان هاى دولتى همچون موم در دست هاى او به بازى گرفته مى شدند.[174]

فردوست در باره نفوذ ایادى مى گوید: «نمى دانم در این دوران آیا ایادى بهائى بر ایران سلطنت مى كرد یا محمدرضا پهلوى! تمام ایرانیان رده بالا، چه در ایران باشند و چه در خارج، خواهند پذیرفت كه سلطان واقعى ایران ایادى بود.... در زمان حاكمیت ایادى بود».[175]

ایادى مشهور به «راسپوتین» ایران بود.[176] از او به عنوان جاسوس بزرگ  غرب و مطلع ترین منبع اطلاعاتى سرویس هاى آمریكا و انگلیس در دربار پهلوى و كشور نام برده مى شود؛ بنا به اعتراف یك گروه انشعابى از بهائیت، ایادى جاسوس آمریكا بوده و اطلاعات لازم و مورد نظر را به مركز حكومت آمریكا منتقل مى ساخته است. این گروه انشعابى كه پس از پیروزى انقلاب اسلامى به دلیل اطلاع از عمق فجایع عناصر بهائى دربار شاه از تشكیلات این فرقه جدا شدند و خود گروه دیگرى را بنیان نهادند، از زبان اسداللّه  مبشرى وزیر دادگسترى وقت خبرى را در نشریه خود به نام احرار منتشر ساختند كه متن آن چنین است: «تیمسار ایادى پزشك خصوصى شاه، براى سازمان سیا جاسوسى مى كرده است وماموریت داشته كه اگر شاه قدمى برخلاف منافع آمریكا بردارد او را به قتل برساند».[177]

نفوذ بهائیان در اركان دولت، خصوصاً حضور عبدالكریم ایادى مرد قدرتمند بهائیان در دربار شاه موجب امید بهائیان شد. آنان رسماً اعلام مى كردند بهائیان مأموریت دارند كه از هر فرصتى استفاده كرده و مسلك بهائى را در دربار شاهنشاهى به خصوص خاندان جلیل سلطنت اشاعه دهند.

بدین صورت در دوران محمدرضا پهلوى بهائیت روند رو به رشدى بسیار زیادى یافته و شخص شاه از گسترش نفوذ آنان به عنوان عناصر مطمئن و بى خطر براى سلطنتش حمایتى ویژه مى نماید؛ او صراحتاً مى گفت: «افراد بهائى در مشاغل مهم و حساس مفیدند چون علیه من توطئه نمى كنند»[178]. در واقع او توانست با تكیه بر آنان در مقابل فرهنگ غالب شیعه مردم ایران و اقتدار روحانیت ایستاده و با استفاده از فرهنگ غیرشیعى و غرب باور بهائیان، در راستاى استحاله فرهنگ مذهبى - ملى و جلب حمایت بیگانگان استفاده كند.

در مقابل، بهائیت نیز در تمام دوران سلطنت پهلوى و در مقاطع حساس، به رغم ادعاى غیرسیاسى بودن هماهنگ با سیاست هاى مورد نظر رژیم و در جهت تثبیت موقعیت آن تلاش كرد. تأیید انقلاب سفید شاه، همكارى با ساواك، جلب حمایت دولت هاى بزرگ از شاه و سلطنت او به وسیله اسرائیل، و عضویت در حزب رستاخیز، قسمتى از مواضع سیاسى فرقه مزبور در هماهنگى با سیاست هاى ضد مذهبى و ضد ملى شاه بود.[179]

 


 

[165]. رادیو 24 ساعته لس آنجلس، 21/11/1378 و هفته نامه پنجشنبه، سال سوم، شماره 95، ص11.

[166]. نام كتاب: شمس الدین رحمانى، جنایت جهانى، تهران: پیام نور، 1381، صص 61 -62.

[167]. ر.ك: هژبر یزدانى به روایت اسناد ساواك، تهران: مركز بررسى اسناد تاریخى، 1384.

[168]. ر.ك: معماران تباهى، دفتر پژوهش هاى مؤسسه كیهان، ج 3، صص 26 ج 42؛ هژبر یزدانى به روایت اسناد ساواك، مركز بررسى اسناد تاریخى.

[169]. جُستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران، جغرافیاى جمعیتى بهائیان ایران، پیشین.

[170]. گزارش به ساواك، 19/5/1350، ظهور و سقوط سلنطت پهلوى، ج 2، ص 385.

[171]. ر.ك: سیطره كامل بهائیت بر اركان و تشكیلات رژیم پهلوى، پایگاه اینترنتى موعود.

[172]. ظهور و سقوط سلطنت پهلوى، پیشین، ج 1، ص 374.

[173]. مؤسسه مطالعات و پژوهش هاى سیاسى اطلاعات، ظهور و سقوط سلطنت پهلوى، ج 1، 1370، ص 374.

[174]. علیرضا آقایى، نقش رژیم پهلوى در تحكیم فرقه بهائیت، خبرگزارى فارس 22/1/85.

[175]. همان، صص 201 -204.

[176]. ؛ لغت نامه دهخدا؛ فرهنگ فارسى معین؛ دایره المعارف بریتانیكا.

[177]. احرار، شماره 1، تیرماه 58، ص 6؛ بهائیت در ایران، پیشین، ص 274.

[178]. فرازهایى از تاریخ انقلاب به روایت اسناد ساواك و آمریكا، تهران: وزارت اطلاعات، 1368ص 15.

[179]. تاریخ قیام پانزدهم خرداد به روایت اسناد، پیشین، ج1، ص 326.


برچسب ها:عقائد, شاه, هژبریزدانی, هویدا, بهائیت,

  |   دیدگاه ها ()

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic