تبلیغات
سایت جامع بهائیت - پیرامون دلایل و اهداف استعمارگران از تشكیل و تقویت فرقه بهائیت توضیح دهید؟

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

پیرامون دلایل و اهداف استعمارگران از تشكیل و تقویت فرقه بهائیت توضیح دهید؟

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1394/10/16 19:36

پیدایش فرقه ها در هر دوره تاریخى، معلول شرایط و عوامل ویژه اى است؛ اما با حضور پدیده استعمار در دوره معاصر ایران، دلایل سیاسى بیش از دیگر شرایط در پیدایى این فرقه ها مؤثر بوده است. در این میان محافلى چون انجمن هاى سرى، لژهاى فراماسونرى و فرقه هایى چون بابیت و بهائیت، نمونه بارزى است كه با دخالت مستقیم استعمار تولد و پرورش یافت.


                         

هدف از این اقدام نفوذ در اركان قدرت از طریق نخبگان وابسته، سنت زدایى و عرفى سازى مناسبات و پیوندهاى اجتماعى و فرهنگى، خنثى كردن عوامل و عناصر پایدارى در برابر فرهنگ بیگانه، دست زدن به تعریف هایى تازه از دین دارى و دین مدارى، جانشین سازى براى نهادهاى مذهبى و در نهایت سیطره اقتصادى و فرهنگى بر ایران از هدف هاى عمده استعمار در شكل دادن به این گروه ها بود.[49]

توضیح آنكه؛ قرن 19 میلادى دوران اوج اقتدار بعضى از امپراتورى هاى استعمارى نظیر انگلیس، روسیه و فرانسه است كه هر سه با جهان اسلام درگیر و در مقابل خود با نوعى مقاومت در بین مردم مواجه اند.

در ریشه یابى و موجبات این مقاومت، آنها با مطالعاتى كه در چند قرن اخیر در مورد متون دینى و اقتدار مذهبى، و تأثیرگذارى آن بر جریان هاى مقاومت مردمى و ایستادگى در مقابل استعمار - نظیر فتواى جهاد توسط علما در جنگ ایران و روس، نهضت تنگستان بر علیه انگلیس، لغو قرار داد رویتر، جنبش تنباكو و... - داشتند، به این نتیجه رسیدند كه باورها و اعتقادات دینى اسلامى بین مسلمین موجب چنین مقاومتى - نظیر جنبش تنباكو - در برابر نفوذ و تجاوز استعمارگران شده است و این موضوع در نقاط غیرمسلمان نشین (مثل بخش مهمى از آفریقا و امریكاى لاتین) وجود ندارد.

چنانكه روس ها در جریان لشكركشى به قفقاز با مقاومت همه جانبه مردم ایران مواجه مى شوند؛ «رساله جهادیه» كه در زمان میرزا بزرگ فراهانى با امضاى بیش از 100 نفر از علماى بزرگ وقت شیعه منتشر شد، مردم را به مبارزه با ارتش متجاوز روس تشویق مى نماید و حتى در ابتداى دوره دوم جنگ هاى ایران و روس پیروز هم مى شوند، هر چند متأسفانه به دلیل ضعف و بى كفایتى حكومت وقت، و خیانت بعضى از سرداران، این پیروزى تدوام نیافت.[50]

در جریان آن جنگ دربار تزار، به مقاومت «دینى» ملت ایران پى مى برد و مشاهده مى كند مادامى كه تشیع - كه مذهب مبارزه با ظلم و نفى طواغیت است - با قوّت در جامعه ایران نفوذ دارد، مزاحم آنها و دیگر سلطه گران زر و زور است.

بر این اساس استعمارگران براى آنكه بتوانند این مانع - اسلام و باورهاى حیاتبخش آن - را به طور ریشه اى و بنیادین، از سر راهشان بردارند، اقدامات گوناگونى را در دستور كار خویش قرار مى دهند؛ كه یكى از مهمترین و خطرناكترین آنها، ایجاد مسلك ها و مذاهب ساختگى و التقاطى با استفاده از فرهنگ و آموزه هاى اسلامى است.[51] لذا فرقه سازى بر اساس مذهب موجود را محور خود قرار دادند؛ در ایران، «بابیت» و «بهائیت»، در عثمانى «وهابیت» و در هند «قادیانى»[52] را ایجاد نموده و حمایت مى نمایند.

در یك جمع بندى پیدایش مسلك هایى نظیر بابیه، بهائیه و قادیانیه در قرن نوزدهم - قرن نفوذ و سلطه استكبار در جهان اسلام - را عمدتاً بایستى در ربط با تلاش استعمارگران جهت سلطه بر مقدرات كشورهاى شرقى و اسلامى مورد بررسى و كند و كاو قرار داد، كه البته، نقص ها و نارضایتى هاى موجود در جوامع آن روز اسلامى، در كمك به پیشبرد این جریان هاى استعمارى بى تأثیر نبوده است.[53]

اهداف استعمارگران :

مهمترین اهدافى كه قدرت هاى استعمارى در این زمینه تعقیب نمودند عبارتند از:

یكم. ایجاد درگیرى داخلى

تجزیه كشور و تلاش براى شكستن كیان و اقتدار ملى ایرانیان كه از زمان صفویان حول محور تشیع پدید آمده و منافع قدرت هاى استكبارى و استعمارى را تهدید مى كرد.

دوم. ایجاد انحراف و تضعیف مبانى دینى و اعتقادى مردم

از این منظر فرقه سازى از یكسو زمینه ساز اختلافات و درگیرى هاى مذهبى است و از طرفى مى تواند بسیارى از مبانى فكرى دنیاى اسلام را كه با اهداف استعمار سر ستیز و ناسازگاهى دارد از بین ببرد. و از جهت دیگر باعث هضم كامل هویت جامعه اسلامى در فرهنگ غربى، براى تأمین كامل منافع دولت هاى استعمارى شود.[54]

سوم. اعمال فشار بر دولت

در جهت گرفتن امتیازات بیشتر و جلوگیرى از باز پس گرفتن مناطق از دست رفته ایران و در نتیجه تامین منافع و توطئه شوم استعمارگران.

در این راستا آنها با مطالعاتى كه در مذهب شیعى داشتند، مسئله «مهدویت و موعود آخرالزمان» را بسترى مناسب براى در هم شكستن سد استوار مذهب جعفرى و تعقیب منافع شوم خویش دانسته و به همین جهت مسئله بابیت و به دنبال آن بهائیت را مطرح مى كنند.

حضرت امام خمینى(ره) در این زمینه مى فرمایند: «اسلام و مذهب مقدس جعفرى سدّى است در مقابل اجانب و عمال دست نشانده آنها، چه راستى و چه چپى و روحانیت كه حافظ آن است سدى است كه با وجود آن اجانب نمى توانند به نحوى كه دلخواه آنهاست با كشورهاى اسلامى و خصوص با كشور ایران رفتار كنند، لهذا قرن هاست كه با نیرنگ مختلف براى شكستن این سد نقشه مى كشند، گاهى از راه مسلط كردن عمال خبیث خود بر كشورهاى اسلامى و گاهى از راه ایجاد مذاهب باطله و ترویج بابیت و بهائیت و وهابیت».[55]

همچنین استعمارگران براى نیل به هضم كامل هویت جامعه اسلامى در فرهنگ غربى، براى تأمین كامل منافع دولت هاى ذینفع غربى در جوامع اسلامى، باید در سه مرحله عمل مى كردند:

1. نفى كامل هویت اسلامى،

2. تأكید بر هویت ملى و باستانى،

3. گرایش به «جهان وطنى» و قربانى كردن هویت ملى در برابر نقش و هویت جهانى وابسته.

نخستین گام را در ایران، بابیان برداشتند كه در جریان دشت بَدَشت، رسماً نسخ شریعت اسلام و مباح شدن محرّمات را اعلام كردند.

گام دوم، كه تأكید فراوان و شك انگیزى بر ملت و احیاى هویت ملى و باستانى داشت، توسط «ازلیان» (نظیر آقاخان كرمانى) به همراه روشنفكران سكولار بى دین برداشته شد.

 گام سوم را نیز بهائیان (خود حسینعلى بهاء و پسرش عبدالبهاء و بهائیان پس از آنها) برداشتند كه بر همزیستى با همه ادیان و كثرت گرایى دینى و «جهان وطنى» تأكید داشتند و این مدرن ترین روش در جذب و هضم كامل فرهنگى و سیاسى و اقتصادى ایرانیان و سایر ملل در فرهنگ و سیاست و اقتصاد «جهانى شده» غرب و خصوصاً آمریكا تلقى مى شود. به همین جهت، بهائیان در همه جوامع و كشورها نورچشمى دولت آمریكا هستند.[56]

و بالاخره اینكه در زمینه وابستگى جریان بابیت و بهائیت به استعمار روس، انگلیس، صهیونیسم و سپس حمایت هاى آمریكا و نقش آنان در پیدایش، تقویت و تداوم این فرقه، اسناد تاریخى و شواهد معتبر و متعددى وجود دارد كه در بخش هاى دیگر كتاب ارائه مى گردد.

 

 


[49]. سخن اول، فصلنامه مطالعات تاریخى، ش 17، ص 8.

[50]. ر.ك: شیعه در تاریخ ایران، رضا نیازمند، تهران: حكایت قلم نوین، 1383.

[51]. محمدباقر نجفى، بهائیان، چاپ اول، تهران: كتابخانه طهورى، 1357، ص 614.

[52]. این فرقه یكى دیگر از نهضت هاى مدعى مهدویت بود كه توسط غلام احمد در منطقه قادیان واقع در پنجاب هند در دهه 1880 تأسیس شد. غلام احمد ادعا كرد كه مهدى و پیامبر است. اعضاى این گروه در میان غربى ها به احمدیه و در میان مسلمانان به قادیانى معروف ند و از نفوذ زیادى در آفریقا برخوردارند.

[53]. موج بیدارى اسلامى و افول فرقه ضاله، گفتگو با دكتر ولایتى، بهائیت آنگونه كه هست، ویژه نامه ایام 29، ضمیمه روزنامه جام جم، 6 شهریور 1386.

[54]. تخریب هویت ملى به نفع غربزدگى، ویژه نامه ایام 29، پیشین.

[55]. صحیفه نور، سید روح اللّه  موسوى خمینى، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1371، ج1، ص229.

[56]. ر.ك: تخریب هویت ملى به نفع غربزدگى، ویژه نامه ایام 29، پیشین؛ همچنین احسان طبرى از سران حزب توده ایران نیز ضمن انتقاد از مخالفت حسینعلى بهاء با «تعصبات ملى و دینى»، كه به زعم وى انصراف ملت ها از مبارزات اجتماعى، سیاسى و هرگونه قیام و جنگ را در پى دارد، بر این عقیده است: «جهان وطنى بهائیان و عقاید ضدانقلابى آنها و دورى آنها از مذهب مسلط در كشور ما و وجود مراكزى از آنها در امریكا و اروپا و كیفیت نیمه مخفى كار آنها و همبستگى درونى آنها،... در وجود رابطه ما بین مراكز عمده بهائى، مانند مراكز داشناك و صهیونیست صهیونیسم با محافل امپریالیستى تردیدى نیست و مى توان حدس زد كه سازمان هاى جاسوسى امپریالیستى از قبیل سیا و اینتلجنس سرویس از سازمان بهائى براى مقاصد خود استفاده مى كنند...» ر.ك: جامعه ایران در دوران رضاشاه، احسان طبرى، انتشارات حزب توده، 1356، صص 118-117

 


برچسب ها:استعمار, نخبگان, مهدویت, هویت اسلامی, جهان وطنی,

  |   دیدگاه ها ()

1396/04/29 21:31
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
I do not know who you are but definitely you are going to a
famous blogger if you are not already ;) Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir